UNICEF vreest voor gevolgen onderwijsonderbreking in Jemen

In een nieuw rapport waarschuwt UNICEF voor de nefaste gevolgen van de onderbreking van het onderwijs door het aanslepende conflict in Jemen.
06/07/2021 - 11:18

In een nieuw, gisteren maandag gepubliceerd rapport vreest UNICEF, het kinderfonds van de VN, dat zes jaar na het begin van het verwoestende conflict in Jemen het onderwijs een van de grootste slachtoffers is geworden. Meer dan 2 miljoen meisjes en jongens in de schoolgaande leeftijd gaan niet naar school als gevolg van armoede, conflicten en een gebrek aan kansen, waardoor hun opleiding in het gedrang komt. Die 2 miljoen betekent een verdubbeling van het geraamde aantal niet-schoolgaande kinderen in 2015, toen het conflict begon.

Onderwijs ontwricht

Het rapport - Onderwijs ontwricht: impact van het conflict op het onderwijs voor kinderen in Jemen - analyseert de risico's en uitdagingen waarmee kinderen te maken krijgen als ze niet naar school gaan en geeft de dringende acties aan die nodig zijn om hen te beschermen. Toegang tot kwaliteitsonderwijs is een basisrecht voor elk kind, ook voor meisjes, ontheemde kinderen en kinderen met een handicap, zegt Philippe Duamelle, UNICEF-vertegenwoordiger in Jemen. Conflicten hebben een onthutsende impact op elk aspect van het leven van kinderen, maar toegang tot onderwijs geeft kinderen zelfs in de meest wanhopige omstandigheden een gevoel van normaal bestaan en beschermt hen tegen verschillende vormen van uitbuiting. Kinderen op school houden is daarom van cruciaal belang voor hun toekomst en de toekomst van Jemen.

Gevolgen

Het rapport wijst erop dat wanneer kinderen niet naar school gaan, de gevolgen op korte en middellange termijn ronduit rampzalig zijn. Meisjes worden gedwongen tot een uithuwelijking, waar ze vast komen te zitten in een cyclus van armoede en onbenut potentieel. Jongens en meisjes zijn het meest kwetsbaar voor kinderarbeid of rekrutering als kindsoldaat. In de afgelopen zes jaar zijn in Jemen meer dan 3.600 kinderen gerekruteerd.

Tot overmaat van ramp hebben twee op de drie leraren in Jemen - in totaal meer dan 170.000 - al meer dan vier jaar geen regelmatig salaris ontvangen als gevolg van de aanslepende crisis. Hierdoor lopen nog eens bijna 4 miljoen kinderen het risico dat hun opleiding wordt onderbroken of dat ze voortijdig afhaken, omdat onbetaalde leraren uit het onderwijs stappen. Kinderen die hun opleiding niet afmaken, zitten gevangen in een zichzelf in stand houdende armoedecirkel. Als ze niet snel naar school kunnen terugkeren, komen ze allicht nooit meer. De gecombineerde effecten van het langdurige conflict en de meest recente aanvallen op het onderwijs als gevolg van de coronapandemie, zullen rampzalige en blijvende gevolgen hebben voor het onderwijs en het mentale en fysieke welzijn van kinderen en adolescenten in Jemen.

Verantwoordelijkheid

In het rapport roept UNICEF de betrokkenen in Jemen op om het recht van kinderen op onderwijs te garanderen en samen te werken aan het bereiken van een duurzame en alomvattende vrede. Dit omvat: het stoppen van aanvallen op scholen - er zijn er 231 geweest sinds maart 2015 - en ervoor zorgen dat leerkrachten een regelmatig salaris ontvangen, zodat kinderen kunnen blijven leren en groeien. UNICEF roept internationale donoren op om onderwijsprogramma's te ondersteunen met langetermijndonaties.

Bron: VaticanNews