Trio maakt muziektheater over het leven van Maria
„Ze is, naast Eva dan, de oervrouw, en het prototype van de moeder. Zeker in Vlaanderen is ze al sinds het einde van de Middeleeuwen enorm belangrijk. Het was onvermijdelijk dat we ooit bij Maria zouden uitkomen", zegt Hannelore Devaere. De Brugse harpiste, gespecialiseerd in de Italiaanse barokharp, vormt samen met sopraan Marie de Roy uit het Waalse Silly en met de Brusselse Laura Pok (gamba en blokfluit) het ensemble Les belles dame sans merci. „Genoemd naar het gedicht van John Keats, La belle dame sans merci, waar we in 2015 onze eerste muziektheatervoorstelling aan ophingen.
In de naam van het baroktrio zitten de verleidelijke vrouw en de heks.
Dat zijn de twee rollen die het vaakst aan bod komen in de kunsten. Die beide uitersten zijn we niet, maar wat zijn we dan wel?", zegt Devaere. „Ik verdiep me al dertig jaar in vrouwelijke kunst. Kan je het zien als iets door een vrouw geschilderd is? Hoor je de vrouwelijkheid van een componist in haar muziek? Ik ben er nog altijd niet uit, maar het blijft wel boeiend."
Schilderes en prinses
Les belles dames sans merci wijdde eerder voorstellingen aan de Italiaanse schilderes Artemisia Gentileschi en aan Catherina de Bragança, een Portugese prinses die koningin van Engeland werd. „Artemisia werd verkracht en verloor haar kinderen en dat moest ze verwerken", zegt Hannelore Devaere. „Catherina kwam terecht in een land dat haar niet wilde en kon geen kinderen krijgen, terwijl dat als haar enige taak gezien werd."
(Lees verder onder de video)
Nu heeft het trio dus een voorstelling over het leven van Maria klaar, met een tekst van Valentina Broes. „We blijven dicht bij het evangelie, want daar zitten genoeg fascinerende passages in. Beeld je in dat je, zoals Maria, aan je verloofde moet aankondigen dat je zwanger bent. Jozef wilde eerst niet meer met haar trouwen", zegt Hannelore Devaere.
Er was een tweede visitatie van de engel nodig om hem te overtuigen dat Maria onschuldig was.
Of stel je voor dat je je twaalfjarige zoon drie dagen kwijt bent, zoals Maria die Jezus moet zoeken in Jeruzalem. Al die passages worden vergezeld van muziek van vrouwelijke componisten uit de middeleeuwen en de zeventiende eeuw. „Hun namen kent bijna niemand, maar ze wijdden wel degelijk prachtige werken aan Maria."
„Of je merkt dat er een vrouw achter de muziek zit? Ik moet meteen denken aan werk van Barbara Strozzi (1619-1677) dat we brengen. De manier waarop zij de machteloosheid en de moedeloosheid van Maria onder het kruis verklankt, getuigt van een vrouwelijke kijk. Mannen hadden meer mogelijkheden, zeker toen, om tot actie over te gaan. Maria had alleen haar tranen."
De voorstelling Maria kan geboekt worden. Klik hier voor de website van het trio of mail naar hannelore.devaere@gmail.com.