Bisschop krijgt nieuwe buren
Administratieve diensten van het bisdom Hasselt verhuizen eind 2019
Als alles vlot verloopt, verhuizen de administratieve diensten van het bisdom Hasselt eind 2019 naar een nieuw gebouw naast de ambtswoning van de bisschop, aan de Paul Bellefroidlaan in Hasselt. De Limburgse provincieraad keurde namelijk het centralisatieplan goed waardoor het bisdom zich niet langer op twee afzonderlijke, maar op één centrale locatie in de stad bevindt.
De provincie Limburg, die eigenaar is van zowel de ambtswoning van de bisschop als van het administratieve gebouw, wilde al langer een oplossing voor de sterk verouderde kantoren aan het Vrijwilligersplein. Een nieuw pand in de Paul Bellefroidlaan van ongeveer 1.900 vierkante meter, dat aansluit bij de ambtswoning van mgr. Hoogmartens, is behalve een interessante ook een duurzame oplossing.
De voorbije jaren zochten het bisdom Hasselt en de provincie Limburg een nieuwe locatie voor het huidige bestuursgebouw aan het Vrijwilligersplein. „Het gebouw telt vijf verdiepingen en dateert van de jaren 1960. Het is sterk verouderd en niet aangepast aan de ecologische en toegankelijkheidsnormen van vandaag. Deels daardoor is het gebouw duur geworden in gebruik en onderhoud”, stelt gedeputeerde facilitair beheer Igor Philtjens. „Nieuwe investeringen dringen zich op, maar die moeten verantwoord gebeuren. Daarnaast vragen de ruimtelijke toekomstplannen in verband met [node:field_streamers:0] de omgeving van het Vrijwilligersplein om een herbestemming. Zo zal het perceel van achttien are gebruikt kunnen worden voor andere projecten of in functie van de Spartacustram, die langs het gebouw zal lopen.”
In overleg met de Provincie Limburg onderzocht het bisdom Hasselt de mogelijkheden om de ambtswoning en het administratieve gebouw samen te brengen aan de Paul Bellefroidlaan. „De eerste ideeën werden meer dan acht jaar geleden geopperd”, zegt Freddy Biets, verantwoordelijke financiën en patrimonium van het bisdom Hasselt. „Er waren meerdere plannen en diverse locaties werden onderzocht. Uiteindelijk bleek het bijbouwen van het administratieve gebouw aan de ambtswoning van de bisschop de meest doeltreffende oplossing. Zo voorkomen we ‘dubbele’ ruimtes en onderhoudskosten en het biedt meer synergiemogelijkheden. Bovendien zal zowel de ambtswoning als het nieuwe bijgebouw voor de diocesane diensten op een duurzame manier worden gerenoveerd en gebouwd.”
Het nieuwe bijgebouw zal beperkt zijn in omvang en zal met twee verdiepen compacter zijn dan het huidige gebouw aan het Vrijwilligersplein. Omdat de provincie moet voorzien in de huisvesting van de bisschop en zijn diensten, zullen de residentie en de nieuwe bijbouw in erfpacht naar de provincie gaan. In alle andere bisdommen zitten administratie en ambtswoning al onder hetzelfde dak.