Voor het echt te laat is
Vijf basisscholen van Lauwe en Rekkem werkten samen een project uit over de Goede Week met als titel Vijf voor Pasen
Stoelen schilderen tijdens de les? De leerlingen van het vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisschool Barthel in Rekkem hebben het alvast naar hun zin. „Het is eens iets anders dan stilzitten en luisteren”, zegt een van de leerlingen. Niettemin is de uitleg bij de opdracht, bij aanvang van de les toegelicht door godsdienstleerkracht Severine Verhulst, niet aan dovemansoren gezegd.
„We willen het Laatste Avondmaal van Jezus met zijn vrienden nabootsen”, legt een andere leerling uit. „Dat vieren we op Witte Donderdag. „Enkel de tafel blijft wit. De stoelen krijgen nog een kleur, een verwijzing naar de verscheidenheid in onze samenleving”, vult Severine Verhulst aan.
De opdracht kadert in het project Vijf voor Pasen, een gezamenlijk initiatief van de vijf basisscholen van Lauwe en Rekkem. „Tot nog toe deelden de diverse scholen enkel hun schoolvieringen met elkaar”, legt Severine Verhulst uit. „Enkele jaren geleden werkten we samen met de vrije bassischool Ons Kasteeltje een kruisweg uit. Het is evenwel de eerste keer dat de overkoepelende werkgroep schoolpastoraal de handen in elkaar slaat om samen een groter project over De Goede Week te realiseren.”
Dat het school overstijgende project de naam Vijf voor Pasen kreeg, blijkt niet toevallig. „De titel doet onder meer denken aan de zegswijze vijf voor twaalf”, legt Tom Vandamme, directeur van GBS Barthel, uit. „Daarmee bedoelen we dat het de hoogste tijd is om ergens werk van te maken. Dat is ook zo voor het paasverhaal. In onze jachtige samenleving vergeten we soms waar het echt om gaat en nemen we niet de [node:field_streamers:0] tijd om even stil te staan bij de diepere betekenis van ons bestaan. Voor kinderen lukt alles nog spontaan, maar het is ‘vijf voor twaalf’ voor volwassenen die de spontaneïteit in hun geloofsbeleving dreigen te verliezen. Door de ogen van kinderen kunnen ze opnieuw een diepere betekenis vinden.”
Vijf voor Pasen verwijst ook naar vijf scholen en vijf dagen. „Elke school werkte een dag van de Goede Week uit, legt Severine Verhulst uit. „Met als basis het evangelieverhaal van die dag, maar dan op kindermaat. We willen de leerlingen laten aanvoelen dat Pasen over meer gaat dan de paashaas en paaseieren.”
„Onze leerlingen vouwden meer dan duizend vogels uit papier”, zegt Lien Ameye, leerkracht rooms-katholieke godsdienst in de Gemeentelijke Basisschool De Wonderwijzer. „We maakten ook een grote vogelkooi met een open deur, verwijzend naar de vreugdevolle boodschap van Pasen, die voor mij inhoudt dat je er nooit in je eentje voorstaat. Dat was ook voelbaar in de werkgroep. Het doet deugd over de netten heen aan een zelfde project te werken en te ervaren dat je als leerkracht godsdienst iets kunt bijdragen.”
De kunstinstallaties zijn sinds afgelopen week op eigen houtje te bezichtigen in de Sint-Bavokerk in Lauwe.
„We hopen dat het mensen even uit hun klassieke denkkaders over de Goede Week en Pasen haalt en doet stilstaan bij wat het vandaag voor hun leven betekent”, zegt Tom Vandamme tot besluit. „Voor ons als werkgroep was het in elk geval een fijne ervaring die de verbondenheid tussen de scholen en medewerkers versterkt en aanzette tot diepgang voorbij de dagelijkse beslommeringen.”
Vijf voor Pasen is nog tot 26 april te bezichtigen in de Sint-Bavokerk in Lauwe (Lauweplaats), van dinsdag tot zondag van 9 tot 17 uur.