'Kerst in 10 kaarten' - maak kennis met ontwerpster Sanny Winters
Samen met haar man heeft ze een bloeiend ontwerpbureau in hartje Antwerpen. Toegepaste kunst is hun specialiteit: van huisstijlen voor bedrijven en campagnemateriaal voor evenementen tot vormgeving van kranten en boeken. Maar Sanny Winters wil een nog ruimer publiek bereiken met persoonlijke projecten. Kerst in 10 kaarten is daar een mooi voorbeeld van.
Vanwaar die liefde voor kunst?
'Mijn vader was architect. Mijn grootvader stond bekend om zijn scherpe politieke cartoons die hij voor de Gazet van Antwerpen maakte. Het zat er dus van jongs af aan wat in. Mijn eerste ontwerpen vond je op bierviltjes en cursusranden. Na mijn humaniora ging ik naar de Hogeschool Sint-Lucas Antwerpen en studeerde er Toegepaste Grafiek/Illustratie.'
En daar vond je ook je andere liefde?
'Ja, inderdaad, daar leerde ik Tim kennen. Al snel besloten we samen te werken en ons eigen bedrijf op te richten. Ondanks de uiterlijke verschillen in ons werk, vonden we elkaar sterk in eenzelfde visie op grafische vormgeving. We houden van directe boodschappen en een vleugje humor.'
Valt dat mee, samenwerken met je man?
'Soms heeft dat zijn nadelen, want het werk stopt nooit. Maar wij zien er vooral de voordelen van in. We vinden altijd een klankbord bij elkaar. Vooraleer we een voorstel doen naar een klant toe, discussieerden we samen al heel wat af. Zelfs onze dochter en zoon zullen hun stem af en toe laten horen.'
Het dagelijkse leven inspireert uit zichzelf tot kunst.
Sanny Winters
Waar haal jij persoonlijk je inspiratie?
'Het dagelijkse leven inspireert uit zichzelf tot kunst. Ik vind het bijvoorbeeld heel fijn om rond te lopen in de stad of ergens in een koffiebar te zitten. Er is zoveel te zien in een bruisende stad als Antwerpen. De impulsen komen er als vanzelf op me af.'
Antwerpen zit precies wel diep in je hart?
'Ja, ik hou echt van deze stad. Mijn eerste soloboek ging ook over Antwerpen. In een tijd waarin de stad in geen goed daglicht stond, wou ik haar op een positieve manier in beeld brengen. Dat resulteerde in A City (2010), waarin ik tien ijkpunten van de stad naar voor haalde, zoals de mode, de zoo, de haven, de Sinksenfoor, de joodse wijk,... Hetzelfde en nog uitgebreider deed ik voor Gent (Gent Xtra Bold, 2015), ook een voorbeeldstad in mijn ogen, met veel positieve vibes en een heel eigen identiteit.'
De letters in je werk vallen meteen op. Vanwaar die fascinatie?
'In letters zie ik mooie grafische vormen. Je kan ook spelen met verschillende lettertypes, die telkens een ander gevoel oproepen. Letters kunnen stevig zijn, of net heel sierlijk. Ze communiceren goed. Letters zijn verstaanbaar voor iedereen die hetzelfde lettersysteem gebruikt.'
Bestel nu
De letters passen dus mooi binnen de directe communicatie die jullie beogen?
'Ja, zeker, en wij willen niet enkel een selecte groep, maar een breed publiek aanspreken. Universaliteit is voor ons een belangrijk gegeven. De polarisering in onze samenleving stoort mij heel erg. Ik ga liever op zoek naar de gelijkenissen die mensen en culturen met elkaar delen. Dat schemert vaak door in mijn en ons werk.'
Kan je daar een voorbeeld van geven?
'Belgium Xtra Bold (2014) gaat over datgene wat een Belg typeert, voorbij de tweedeling die zo vaak tussen Vlamingen en Walen wordt gemaakt. Ook in Mirror (2020) speelt dat bij elkaar brengen van wat onze maatschappij als tegengestelden beschouwt. Hierin gaat het over de oosterse en westerse cultuur. Samen met sinoloog Jeanne Boden bracht ik de essentie naar voor van wat beide culturen met elkaar delen, in plaats van voortdurend te benadrukken wat hen van elkaar scheidt.'
Kunst is mijn manier om tegengewicht te bieden aan polarisering en negativiteit.
Sanny Winters
Zijn er nog projecten die een bijzondere indruk op je maakten?
'Ik kijk het liefst terug op projecten met een zekere maatschappelijke relevantie. Zo was er de samenwerking met De Dagen (2007-2020), een organisatie die inzette op literatuur, verbinding en troost. Hieruit groeide bijvoorbeeld het project Luisterogen in opdracht van KOCA vzw. Het was een leesbevorderingsproject voor laaggeletterde jongeren en volwassenen. Ik mocht voor hen communicatieprenten ontwikkelen om bepaalde nieuwe Nederlandstalige woorden aan te leren. Beseffen dat dit echt bijdroeg aan de leerkansen van deze kwetsbare groep, vond ik heel zinvol.'
Ervaar je voldoende ruimte voor zin in jouw werk?
'Het is niet altijd een gemakkelijke wereld. Als ontwerper moet je vandaag vechten om jezelf op de kaart te blijven zetten. Maar ik voel altijd verwondering wanneer we iets ontwerpen en op een bepaald moment ervaren: Dat is het! Als ook de klant er dan nog mee kan connecteren, dan is de cirkel rond.'
Ik voel altijd verwondering wanneer we iets ontwerpen en op een bepaald moment ervaren: Dat is het!
Sanny Winters
Onlangs verscheen Kerst in 10 kaarten. Wat trekt jou aan in het kerstverhaal?
'Ik hou van verhalen en de symboliek ervan. Ze stemmen tot nadenken. En op vlak van symboliek springt het kerstverhaal er echt uit. Iedereen kan zich wel met een bepaalde figuur verbinden. Jozef vind ik zelf de leukste. Hij is de meest onderschatte figuur in heel het verhaal. Hij moet toch best geschrokken zijn toen Maria zwanger was zonder zijn tussenkomst. Jozef staat volgens mij het dichtst bij de gewone mens.'
Wat betekent Kerstmis voor jou?
'Kerst vertelt het verhaal van ieder kind. Een kind mogen ontvangen, is het belangrijkste wat er in een mensenleven kan gebeuren. Als moeder voel ik dat heel sterk. Om die reden gaf ik mijn kaartenreeks - die eerder al in krantvorm verscheen trouwens - de overkoepelende titel Just a perfect day. Kerst is ook bij ons thuis een echt familieding, vol sfeer en gezelligheid.'
Het mogen ontvangen van een kind is het belangrijkste wat er in een mensenleven kan gebeuren.
Sanny Winters
Toch valt er niet veel kleur te bekennen op je kerstkaarten, valt me op. Heeft dat een specifieke reden?
'Ik vertrek altijd vanuit het zwart-wit in mijn ontwerpen. Dat komt omdat ik die grafische vorm eerst scherp wil stellen. Nadien pas voeg ik eventuele kleur toe. Op de kerstkaarten is die kleur er inderdaad niet gekomen. De eenvoud siert. In mijn eigen ervaring speelt er ook altijd een wat dubbel gevoel rond kerst. Hoewel ik er steeds naar uitkijk om samen te zijn met de familie, is er ook een gevoel van tristesse. Heel wat mensen die ik graag zie, zitten intussen immers niet meer rond de tafel.'
Wat hoop je dat je kaarten met mensen zullen doen wanneer ze ze in handen krijgen?
'Dat ze op de een of andere manier mogen binnenkomen en raken aan hun eigen leven. De kaarten zijn zo ontworpen dat ze op de kast kunnen staan als een moderne kerststal. Op weg naar Kerstmis kan iedere figuur te denken geven.'