Restauratie van Lam Gods gaat laatste fase in
De derde en laatste fase van de restauratie focust zich op de bovenste 7 panelen van het geopende altaarstuk. Van links naar rechts: Adam, de zingende engelen, de maagd Maria, de Godheid, Johannes de Doper, de musicerende engelen en ten slotte Eva.
Net als bij de eerste twee fasen van het restauratieproject stuiten de restaurateurs van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) op omvangrijke overschilderingen uit de 16de eeuw. Met daaronder oude beschadigingen, eerdere restauraties en opeenhopingen van vuil en vernis. De restaurateurs van vroegere eeuwen beperkten zich niet tot het herstellen van kleine beschadigingen, maar gaven grote delen van het veelluik een nieuwe laag.
Bekijk de film
Zo gaat het er niet aan toe in 2024. Een internationale expertencommissie kwam tot de conclusie dat de oude overschilderingen veilig verwijderd kunnen worden om de originele glorie en schittering van het werk van Jan en Hubert van Eyck te herstellen. Uiteindelijk zal de oude schade in de originele verflagen nauwkeurig worden geretoucheerd met omkeerbare materialen en aan het einde van de behandeling krijgen de zeven panelen een nieuwe vernislaag.
Je kan dit unieke restauratieproces van het wereldberoemde kunstwerk met eigen ogen volgen in het open atelier van het Museum voor Schone Kunsten Gent. Daar is geen haast bij, want het restauratieteam zal daar ook in 2025 en 2026 nog volop aan de slag zijn.