Tertio over de raakpunten tussen vasten en ramadan

In 2026 vallen veertigdagentijd en ramadan samen; Johan Vrints (Orbit) droomt in Tertio van een vastencampagne die ook de moslims kan bekoren.
05/03/2019 - 12:26
Ik beleefde de ramadanmaand bijna als dertig dagen Kerstmis, herinnert Johan Vrints zich
Ik beleefde de ramadanmaand bijna als dertig dagen Kerstmis, herinnert Johan Vrints zich © Luc Gordts

Over drie jaar al overlappen vasten en ramadan elkaar al gedeeltelijk in de tijd. Johan Vrints hoopt vertegenwoordigers van beide godsdiensten dan te kunnen laten getuigen over de betekenis van die periode, die versterving en caritatief handelen gemeenschappelijk hebben. Vrints (1979) studeerde theologie aan de KU Leuven en geschiedenis van het Midden-Oosten in het Midden-Oosten zelf. In Jordanië en Egypte legde hij zich telkens een jaar toe op het Arabisch. Vrints werkt sinds 2008 bij Orbit. Hij is er adjunct-coördinator en volgt het interreligieuze en interlevensbeschouwelijke thema op.

Feestelijk

In 2003 heb ik een jaar bij een Palestijnse moslimfamilie gewoond in Israël zelf, zegt Johan Vrints. De ramadan begon toen in oktober. Ik beleefde die maand bijna als dertig dagen Kerstmis. Het was altijd erg feestelijk. Ik was verrast door de ruime invulling van het begrip gastvrijheid. Heel de ramadan werd er continu gekookt en iedereen ging bij iedereen iftar (de traditionele maaltijd na zonsondergang) eten. Dat was ook zo in de andere landen waar ik geweest ben. De enige plek waar dat moeilijk lag, was Egypte wegens de grote armoede daar.

Het versterven tijdens de veertigdagentijd enerzijds en de feestelijkheid van de ramadan zoals ik die heb leren kennen anderzijds, is heel bevreemdend. Johan Vrints

Begrip

Ik denk dat de moslims in België de christelijke vasten beter begrijpen dan dat de christenen de islamitische vasten begrijpen. Moslims kunnen gemakkelijk aanknopen bij het element versterven. Moslims die in dialoog staan met christenen, vinden de christelijke vasten positief omdat ze zien dat die aspecten bevat die in de islamitische vasten niet worden uitgediept, merkt Vrints op, die eraan toevoegt dat de christelijke vasten hier erg individueel geworden is. Iedereen mag die invullen zoals hij wil. Individuele versterving kennen de moslims niet omdat de regels van de ramadan duidelijk zijn. Er is een regelgeving voor de groep, maar er is geen regelgeving of vrijheid voor het individu, benadrukt Vrints.

(Lees verder onder de afbeelding.)

 

Vastenperiode en ramadan schuiven tot 2027 naar elkaar toe
Vastenperiode en ramadan schuiven tot 2027 naar elkaar toe © Tertio

Wensdroom

De ramadan schuift op de kalender geleidelijk in de richting van de vasten. Over drie jaar overlappen ze elkaar en over zeven jaar vallen ze volledig samen. Ik heb dat op een paar vergaderingen al gemeld. Dat zou geïnteresseerde imams en geëngageerde katholieken kunnen aanzetten daarmee iets te doen.

Ik zou graag denkers uit beide godsdiensten bij elkaar brengen om te praten over wat vasten voor hen persoonlijk betekent en hen beluisteren met de wens dat daaruit dingen zouden voortvloeien.

Het is mijn droom de diepere gronden van vasten en ramadan uit te spitten en antropologisch, historisch en sociologisch toe te lichten voor een breed publiek. Er zou eveneens een vastencampagne kunnen worden uitgewerkt die ook moslims kan charmeren en die betrekking heeft op een land met een grote moslimbevolking zoals Senegal. Een campagne in diversiteit, besluit de Orbit-medewerker.