Laatste abdissen cisterciënzerabdijen in vernieuwd STAM Gent
Voortaan zijn twee schilderijen van de laatste abdissen van de Gentse cisterciënzerabdijen Nieuwenbosch en Bijloke uit het depot te zien in het vaste circuit van het STAM-Stadsmuseum Gent, dat aan de hand van erfgoedstukken en kunstwerken de geschiedenis van de stad Gent belicht. Het circuit laat de bezoekers van het museum kennismaken met het verhaal van Gent. De restauratie van beide werken was mogelijk dankzij de tussenkomst van fondsen die worden beheerd door de Koning Boudewijnstichting. De stichting nam ook de restauratie op zich van het Gezicht op de katoenfabriek Parmentier, Van Hoegaerden & Cie, ter illustratie van de rol van Gent als industriestad in de 19de eeuw.
De 18de-eeuwse portretten van Eleonore Diltoer en Sabina Bruggeman, de laatste abdissen van de Gentse cisterciënzerabdijen Nieuwenbosch en Bijloke, hebben een plaats gekregen op de portrettenwand van het erfgoedmuseum met prominente Gentenaars uit de 17de en 18de eeuw. De twee schilderijen werden tot voor enkele jaren nog bewaard in de kloostergemeenschap, waar zij niet toegankelijk waren voor het publiek. De restauratie werd mogelijk dankzij het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, dat door de Koning Boudewijnstichting wordt beheerd.
Met het abdisportret van Eleonore Diltoer wordt meteen ook een opmerkelijke vrouw in de kijker geplaatst. Het portret past eveneens in de historische verhaallijn van het museum. Rond het einde van het ancien régime verdwenen een hele reeks instellingen, onder meer de abdij van Nieuwenbosch. Na de renovatie van de abdijvleugels wordt ook het portret van Sabrina Bruggeman onderdeel van de nieuwe opstelling rond de geschiedenis van de site en het gebouw van de Bijlokeabdij, waar het STAM gevestigd is.
Bron: Koning Boudewijnstichting