Waarom schokkende graffiti in Brussel toch waardevol zijn
Zoals altijd lokken de berichten van Mark Van de Voorde behoorlijk wat reacties uit. Zo ontstaat er een interessante dialoog. Iemand merkt op dat het lam op de schildering ontbreekt. Caravaggio bracht op zijn werk nochtans duidelijk het alternatief in beeld: een bokje dat in de plaats van Isaak geofferd moet worden. Van de Voorde reageert gevat:
Zitten we in een cultuurfase die geen alternatief meer biedt?
Ook aan het andere werk, een onthoofd lichaam dat ondersteboven hangt en leeg bloedt, hangt een pittig verhaal vast. Dit werk is gebaseerd op het werk De lijken van de gebroeders De Witt van Jan De Baen. De gebroeders De Witt waren prominente politieke figuren in de 17de eeuw. Ze werden gelyncht door een opgehitste menigte. Dat was mogelijk het werk van admiraal Cornelis Tromp, zegt Remco Sleiderink, hoofddocent oude Nederlandse literatuur aan de KU Leuven. Een niet mis te verstane verwijzing.
Opnieuw referentie naar 17de-eeuws schilderij in Brussel. Lijken van gebroeders De Witt https://t.co/zABulc4Ml7 én https://t.co/9isiIL1ZI0pic.twitter.com/jW0jamtsbn
— Remco Sleiderink (@RemcoSleiderink) January 23, 2017