Hoe Memlings zingende engelen echt klinken? Straks weet je het
In 1999 ging Lizet Klaassen aan de slag in het restauratie-atelier van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Na ruim 15 jaar rondt ze samen met haar team de restauratie af van Hans Memlings Christus met zingende en musicerende engelen.
Ze wordt nog stil als ze vertelt over het moment dat ze geconcentreerd bezig was aan het middenpaneel.
Oog in oog met Christus voelde ik me plotseling heel klein. Lizet Klaassen
Het drieluik van Memling is ruim 6 meter breed en is dan eigenlijk nog maar het bovenste deel van wat een reusachtig altaarstuk moet zijn geweest. De verloren gegane panelen stelden vermoedelijk een levensgrote hemelvaart van Maria voor, geflankeerd door heiligen, apostelen en martelaren.
Oltremontano brengt het doek tot leven
Memling keek het thema van Christus met musicerende engelen mogelijk af van Van Eycks Lam Gods. Het thema drukt de vreugde uit om de uiteindelijke overwinning van goed op kwaad. Hij die zich liet vernederen omwille van de liefde, wordt toegejuicht en hoog geprezen.
Zou je die engelen wel eens in het echt willen horen? Hoe zou dat dan klinken?
Dat is precies wat het ensemble Oltremontano, gespecialiseerd in muziek uit de tijd van Memling, wil laten horen. Als artist in residence in het KMSKA vatte het ensemble het plan op om de instrumenten uit het doek te laten nabouwen en er vervolgens een concert mee te brengen. Helaas krijgt het orkest sinds vorig jaar geen steun meer van de Vlaamse overheid, waardoor dit project niet gerealiseerd kan worden zonder de bijdrage van het publiek.
In onderstaand filmpje stelt Oltremontano zijn veelbelovende project voor en doet het ensemble een oproep tot growfunding. Ontdek hoe je kan helpen.