De 100 van Kerknet - de keuze van Jan Christiaens
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom? Met die vraag benaderen we dit jaar een dertigtal muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Jan Christiaens mag van ons de spits afbijten.
Jan is educatief medewerker van CCV in het bisdom Gent. Hedendaagse klassieke muziek die de schoonheid van het geloof bezingt, boeit hem mateloos.
Voor De 100 van Kerknet selecteert hij muziek van Johann Sebastian Bach, Olivier Messiaen en Eriks Esenvalds.
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Cantate BWV 61, 'Nun komm, der Heiden Heiland' (1714)
Jan: 'Wonderlijk hoe Bach de luisteraar in deze cantate een spiritueel traject laat doorlopen. Het is alsof je door een bad van muziek en tekst gaat, en er anders uitkomt. Talloze keren klinkt de roep 'Kom, verlosser van de volkeren!' In het vierde deeltje van de cantate komt er een onthutsend antwoord, dat je als luisteraar helemaal door elkaar schudt...'
Olivier Messiaen (1908-1992), 'Louange à l’éternité de Jésus', 5de deel uit het Quatuor pour la fin du temps (1941)
Jan: 'Muziek die buiten de tijd lijkt te staan. Met zijn diepe bronzen klankkleur heft de cello een ontroerende lofzang op Jezus aan, op een tapijt van gesmoorde piano-akkoorden. “Il faut aimer pour aimer cette musique”, zei Messiaen ooit. Gelijk had hij. Wie niet liefheeft, voor hem blijft deze muziek op slot.'
Eriks Esenvalds (°1977), Passion and Resurrection, part IV (2005)
Jan: 'Ja, er is nog leven na de grote passies van Bach. In zijn passie voert Esenvalds Maria Magdalena ten tonele. Ze staat in de graftuin, en is koortsachtig op zoek naar het lichaam van haar dode Heer. Tot Hij haar uit zijn verte bij name roept… Muziek die je hart verwondt.'