De 100 van Kerknet - de keuze van Jozef De Kesel
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom?
Met die vraag benaderen we dit jaar een dertigtal muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Deze week luisteren we naar de keuze van kardinaal Jozef De Kesel. Mgr. Jozef De Kesel is sinds eind 2015 aartsbisschop van Mechelen-Brussel.
Voor De 100 van Kerknet selecteert hij muziek van Antonin Dvorak, Antonio Vivaldi en Johann Sebastian Bach.
Kardinaal De Kesel: 'Allereerst kies ik een fragment uit de 9de symfonie van Antonin Dvorak. Ze wordt Uit de nieuwe wereld genoemd. Het is vooral de tweede beweging, het largo, dat me zo ontroert. Ik weet niet hoe dikwijls ik het al heb beluisterd.
Telkens als ik al maar die eerste noten hoor, valt alles stil.
Het is alsof er dan niets anders meer is dan dat. En die ontroering gebeurt elke keer opnieuw. En ik weet niet waarom.'
Antonio Vivaldi (1678-1741), Largo uit 'De winter' (De vier seizoenen)
Kardinaal De Kesel: 'Een fragment uit de vier concerti van Antonio Vivaldi, De Vier Seizoenen genaamd. Ze zijn overbekend en misschien tot vervelens toe uitgevoerd. Maar ze blijven wondermooi. Vooral het laatste concerto, De Winter, spreekt me zo aan en dan vooral het largo.
Het is bij het horen van die muziek – ik was toen 15 jaar – dat ik voor het eerst echt hoorde hoe mooi muziek kon zijn.
Het was juist in de weken dat mijn oudste broer stierf toen hij 20 ging worden. Ik kan die muziek niet horen zonder nog altijd aan hem te denken.'
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Recitativo uit 'Nun komm, der Heiden Heiland', BWV 61
Kardinaal De Kesel: 'Elk jaar tijdens de advent luister ik veel naar de adventskantaten van Johann Sebastian Bach. Ze zijn zo mooi. Maar het recitativovan Nun komm, der Heiden Heiland vind ik bijzonder mooi. Het is de tekst uit de Apocalyps 3,20. De Heiland is er aan het woord en zegt dat Hij voor de deur staat en klopt.
Hij forceert de deur niet en komt niet ongewenst binnen, Hij klopt!
En je hoort in de muziek hoe zacht dat kloppen gebeurt, maar ook met welke aandrang.'