Bach-composities op Hemelvaart: welke van de vijf?
1. J.S. Bach, ‘Wer da gläubet und getauft wird’, BWV 37
- gecomponeerd in Leipzig in 1724
- relatief kort (12 minuten) en bescheiden qua instrumentale bezetting
- ontleend aan Marcus 16:14-20: ‘Wie gelooft en gedoopt is, zal gered worden’. Het tweede deel van de zin ‘maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden’ blijft hier buiten beschouwing
- favoriete deel: tenor-aria met viool-obbligato Der Glaube ist das Pfand der Liebe(luister hieronder)
(Lees verder onder de video)
2. J.S. Bach, ‘Auf Christi Himmelfahrt allein’, BWV 128
- gecomponeerd in Leipzig in 1725
- veel rijkere instrumentale bezetting
- met twee opeenvolgende aria’s uitzonderlijk qua structuur
- Bach-adept Max Reger gebruikte het thema van het duet Seine Allmacht zu ergründen voor de half uur durende Variaties op een thema van, Bach, opus 81
- favoriete deel: de bas-aria Auf, auf mit hellem Schall, met een virtuoze partij voor de trompet, het bij uitstek vorstelijke instrument (luister hieronder)
(Lees verder onder de video)
3. J.S. Bach, ‘Gott fähret auf mit Jauchzen’, BWV 43
- gecomponeerd in Leipzig in 1726
- de titel verwijst naar Psalm 47
- 11 korte delen, waarin het openingskoraal opvallend uitgebreid is
- favoriete deel: de koortsachtige aria Ich sehe schon im Geist, waarin de alt/contratenor het gezelschap krijgt van twee praatvaardige hobo’s
4. J.S. Bach, ‘Lobet Gott in seinen Reichen’, BWV 11
- gecomponeerd in Leipzig in 1735, dus tien jaar na de drie cantates
- ‘oratorium’ genoemd om het uitgebreider is en een doorlopend verhaal vertelt
- bekendste en meest geliefde van J.S. Bachs vier Hemelvaartscomposities
- favoriete deel: de aria Ach, bleibe doch, een bijna 8 minuten lange smeekbede voor alt/contratenor (luister hieronder)
(Lees verder onder de video)
5. C. Ph. E. Bach, ‘Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu’, Wq 240
• lijvig oratorium (75 minuten) van Carl Philipp Emanuel Bach, geschreven in 1778
• één van de meesterwerken van Johann Sebastians bekendste zoon — misschien ook wel het sterkste werk in deze reeks van vijf
• qua muziek een hele andere wereld: staat al helemaal in de klassieke periode en doet denken aan de oratoria van Haydn
• bestaat uit twee delen en 22 nummers
• favoriete delen: Ich folge dir, verklärter Held, eensympathieke en strijdvaardige tenoraria