Debat over interieur Parijse Notre-Damekathedraal
Het aartsbisdom Parijs presenteert op 9 december 2021 zijn interieurontwerpproject aan de Nationale Commissie voor Erfgoed en Architectuur (CNPA). De opdracht werd in juni 2019 toevertrouwd aan pater Gilles Drouin, de directeur van het Hoger Instituut voor Liturgie van het Institut Catholique in Parijs. Daarbij werd bijzondere aandacht gevraagd voor een verbetering van het onthaal van de bezoekers en de presentatie van de aanwezige waardevolle kunstwerken. Drouin stond voor de belangrijke uitdaging om de pastorale doelstellingen en de zorg voor het erfgoed met elkaar te verzoenen. Daarbij kon hij rekenen op de hulp van architecten, licht- en geluidsspecialisten, scenografen en plastische kunstenaars.
Pater Drouin bevestigt dat hij weigerde het koor als een theaterpodium te behandelen. Het publiek kwam binnen via het zuidelijke portaal en ging naar buiten langs het noorden, in tegenstelling tot de middeleeuwse logica die de gelovigen van schaduw naar licht leidde. Bezoekers zullen nu binnenkomen via het centrale portaal en kunnen dan de as van het grote schip ontdekken. In de nieuwe setting worden ook de kunstwerken beter in de kijker geplaatst. Hij kondigt ook aan dat er een reeks nieuwe schilderijen of wandtapijten zullen besteld worden om de collectie aan te vullen en om verloren gegane werken te vervangen.
Op het aanvankelijke interieurontwerp kwam er ook felle kritiek. Een van de verwijten was dat de kathedraal – onder meer door de projectie van Bijbelverzen in verschillende kleuren en talen en thematische kapellen – zou omgevormd worden tot een themapark, een soort religieus Disney. Anderen waren dan weer bang dat de gotische kathedraal, die gebouwd werd tussen 1163 en 1345 en in 2019 bij een brand zwaar beschadigd raakte, zou gevuld worden met schokkende hedendaagse kunst. Maar Drouin, die toezicht moet houden op de restauratie van het interieur, benadrukt dat een groot deel van de kritiek gebaseerd is op achterhaalde ontwerpen. Hij beklemtoont dat hij de kathedraal als plaats van aanbidding wil behouden, maar tegelijk ook bezoekers, die niet altijd uit een christelijke cultuur komen, wil verwelkomen.
Bron: La Croix