De 100 van Kerknet - de keuze van Bart Decancq
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom? Met die vraag benaderen we dit jaar een dertigtal muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Deze week kiest Bart Decancq drie favorieten.
Bart is salesiaan-priester en gedelegeerd bestuurder van de Don Boscoscholen. 'Muziek begeleidt mijn ganse dag, er speelt altijd wel (klassieke) muziek op de achtergrond. Ik heb een voorliefde voor gezongen muziek. De spirituele muziek vormt een gebedenboek op zich; woorden en klanken als voeding op de verschillende momenten van het leven.'
Voor De 100 van Kerknet selecteert hij muziek van Zbigniew Preisner, Joseph Hadyn en Wim Mertens.
Zbigniew Preisner (°1955), 'Lacrimosa – Day of tears' uit 'Requiem for my friend' (1996)
Bart: 'Requiemmuziek brengt voor mij gevoelens van verdriet en pijn, maar ook van twijfel en hoop samen.
We botsen op eindigheid, maar toch klinkt iets van leven voorbij onze horizon.
Preisner schrijft het requiem bij het overlijden van regisseur Kieslowski, voor wie hij veel filmmuziek schreef. Lacrimosa, een menselijke roep tot een barmhartige God.'
Joseph Haydn (1732-1809), 'Incarnatus est' & 'Crucifixus' uit Missa Sanctae Caeciliae Hob.XXII/5 (1766)
Bart: 'Op mijn bureel staat een kunstwerk waarbij verschillende personen uit een boek tevoorschijn komen: het Woord is mens geworden. Haydn brengt dit op een schitterende manier tot leven in deze missa. De muziek laat voelen hoe God op een liefdevolle manier onder ons kwam wonen om Liefde te zijn. De laagste noten van het crucifixus doen beseffen dat Hij de weg van de mens gegaan tot diep in het graf…'
Wim Mertens (°1953), 'A Tiels Leis' uit 'A Man of No Fortune, and with a Name to Come' (1986)
Bart: 'Enerzijds hou ik van barokmuziek met de nodige bombast van pauken en trompetten en anderzijds brengt deze muziek van Wim Mertens mij tot bezinning. Een golvende beweging; een vrij eenvoudige melodie en de zangstem die je meeneemt om op verhaal te komen. Het roept een passieverhaal op van die Mens die niets heeft, maar waar mensen naar genoemd worden.'