De 100 van Kerknet - de keuze van Geert Vervaecke
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom?
Met die vraag benaderen we dit jaar een dertigtal muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Deze week luisteren we naar de favorieten van Geert Vervaecke.
Geert werkt bij CCV in het bisdom Brugge, is coördinator van de diakengemeenschap en pastor op een parochie in Roeselare. Geert: 'Muziek speelt een grote rol in mijn geestelijk leven. Slechts drie werken kiezen, is dus een moeilijke opdracht. Ik ben dan maar van twee criteria vertrokken: ik kies, omdat het meimaand is, liederen voor Maria. En ik ga voor minder bekend werk, door mensen van bij ons. Geen grote namen, maar wel mensen die prachtige muziek maken.'
Barbara Strozzi (1619-1677), 'O Maria'
Geert: 'Een voorbeeld van zo iemand van bij ons is de Brugse sopraan Inge Zutterman. Haar uitvoering van het motet O Maria van Barbara Strozzi is zo eerlijk en puur. Strozzi (1619-1677) was een gerenommeerde componiste in zeventiende-eeuws Venetië. Bij het slot-alleluia voel je de blije vrijheid van de kinderen Gods. (Favoriete opname: 'Laudate. Italiaanse barokmuziek', Inge Zutterman, JJB 900 – 2009 – ten voordele van Damiaanactie.)
Pablo Casals (1876-1973), 'Nigra sum' (1943)
Geert: 'Het eenvoudig mooie Nigra sum van Pablo Casals, op een tekst uit het Hooglied die heel vaak op Maria werd toegepast, heb ik leren kennen dankzij Collegium de Dunis, een prachtkoor dat zich even goed thuis voelt bij Bach als bij hedendaagse koorcomponisten. Mensen die verkondigen met schoonheid!' (Favoriete opname: Caritas et Amor, Collegium de Dunis o.l.v. Ignace Thevelein (FOLIA12 – Confrerie Onze Lieve Vrouw van 7 Weeën vzw)
Heinrich Ignaz von Biber (1644-1704), Sonate nr. 11 'Verrijzenis' uit de Rozenkranssonates (1675
Geert: 'De vioolsonates die Heinrich Ignaz von Biber rond 1675 schreef bij elk van de Mysteries van de Rozenkrans zijn ongelooflijk vindingrijk. In de elfde, bij de Verrijzenis, gaat het licht van Pasen op en jubelt de viool rondom de Paashymne.'