De 100 van Kerknet - de keuze van Luc Devisscher
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom?
Met die vraag benaderen we dit jaar een dertigtal muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Deze week luisteren we naar de favorieten van Luc Devisscher (59).
Luc is educatief medewerker van CCV Regio Vlaams-Brabant en al bijna dertig jaar de vaste begeleider van meerdere bijbelgroepen in Vlaanderen. Hij is ook deeltijds godsdienstleerkracht aan het Gemeentelijk Technisch Instituut in Duffel. Van zijn hand verscheen onlangs het boek Ten gronde: een bundeling van de schriftcommentaren bij de evangelielezingen op zondag van Matteüs, Marcus en Lucas.
Voor De 100 van Kerknet kiest hij muziek van Nick Cave, Leonard Cohen en G.F. Händel.
Nick Cave, 'Jesus alone' (uit Skeleton Tree)
Luc: 'Tijdens de opnames van Skeleton Tree valt de vijftienjarige zoon van Nick Cave van een klif. De opnames worden stopgezet. Pas een jaar later, in 2016, verschijnt het album. De sfeer van de muziek verwijst naar het tragisch verlies, adembenemend maar zonder medelijden op te wekken. Ik kies voor het openingsnummer Jesus Alone: 'You fell from the sky / Crash landed in a field / Near the river Adur.' – 'With my voice, I am calling you.'
Nick Cave zingt over mensendingen. Zijn ballades klinken als psalmen.
Leonard Cohen, 'You want it darker'
Luc: 'Het laatste lied van een terminaal zieke zanger. ‘I am ready my Lord’. Een vooruitblik op zijn naderende dood, zo lijkt het. Het refrein wordt voorafgegaan door de Hebreeuwse woorden ‘Hineni, hineni / I am ready my Lord’, wat zoveel betekent als: ‘Hier ben ik’.
Het zijn de woorden van Abraham tot God bij zijn roeping.
Geen zwanenzang dus, veeleer een statement voor een nieuw begin: voor een geloof in een andere God.'
Georg Friedrich Händel, 'O death, where is thy sting?' & 'But thanks be to God' (uit Messiah)
Luc: 'Het hemelse duet voor alt en tenor uit het derde deel van het oratorium bezingt de wederkomst van de Messias. De toon is gezet op de overwinning op de dood en de teksten leunen aan bij 1 Korintiërs 15 : ‘O death, where is thy sting? O grave, where is thy victory? The sting of death is sin, and the strength of sin is the law.’ Dat deze overwinning ons gegeven is dankzij God door onze Heer Jezus Christus wordt daarna door het voltallige koor beaamd. Muziek die ons vanzelf de hemel in vervoert.'