De 100 van Kerknet - de keuze van onze lezers (4)
Wat zijn jouw drie favoriete religieuze of spirituele muziekstukken, en waarom?
Met die vraag benaderen we dit jaar bekende en minder bekende muziekliefhebbers. Hun antwoorden vind je op Kerknet en op Spotify, het online muziekplatform waar we bouwen aan een unieke playlist: 'De 100 van Kerknet'.
Heel wat lezers reageerden deze zomer op onze oproep en stuurden hun keuze in. Met de tientallen tips die we kregen, gaan we de laatste rechte lijn in.
Vandaag putten we uit de keuze van onder meer Geert De Cubber (journalist bij Tertio).
Matt Maher, ‘Lord, I Need You’
Geert De Cubber: 'Voor wie erbij was op de Wereldjongerendagen van 2016 in Krakau, zal de naam van Matt Maher wellicht een belletje doen rinkelen. De Canadees deed er voor zowat 25.000 pelgrims een paar gesmaakte muzikale tussenkomsten tijdens het Night of Mercy Festival. Maher was niet aan zijn proefstuk toe. Tijdens de aanbiddingswake van de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro (2013) bracht de katholieke singer-songwriter geknield een beklijvend lied - Lord, I Need You, een aanbiddingslied waarin hij zijn liefde voor God bezingt. Indrukwekkend.'
Glorious, ‘Notre Père’
Geert De Cubber: 'Officieel wordt deze versie van het Onzevader gezongen door de jeugd van Lyon Centre, maar Glorious is de muzikale drijfveer achter die bloeiende jongerengemeenschap. De katholieke band is al jaren een vaste waarde in wat de Fransen ‘Pop Louange’ noemen. Drie broers stichtten de groep in 2000, na de Wereldjongerendagen in Rome.
Met hun popmuziek willen ze de evangelische boodschap naar eigen zeggen 'teruggeven aan de wereld van vandaag'.
Ik kan het moeilijk uitleggen, maar de manier waarop ze hier ‘Notre Père’ zingen, grijpt me altijd weer naar de keel. Vooral als ze op het einde – als een mantra – ‘Abba, Père’ zingen, ben ik telkens opnieuw ontroerd. Als het hen te doen is om een muzikaal ‘aggiornamento’, zoals zanger Benjamin Pouzin mij enkele jaren geleden tijdens een interview toevertrouwde, dan is het hen met dit lied echt wel gelukt.'
Gregorio Allegri (1582-1652), 'Miserere'
Deze beroemde toonzetting van het Miserere door Allegri was lange tijd door mysterie omgeven. Ze werd geschreven in opdracht van paus Urbanus VIII en mocht alleen tijdens de Goede Week in de Sixtijnse kapel worden uitgevoerd. Het Vaticaan verbood de partituur te kopiëren en te verspreiden. Tot in 1770 een zekere Wolfgang Amadeus Mozart een uitvoering bijwoonde en nadien in staat bleek tekst en muziek uit het hoofd te kopiëren. Het Miserere is tot op vandaag één van de meest geliefde religieuze composities. Lezers Christiaan Scheire, Lucas Martens en Heidi Deceuninck nomineerden het dan ook voor een plaats in 'De 100 van Kerknet'.