Horrorfilms zijn een schreeuw om het transcendente, zegt jezuïtische theoloog die zelf fan is

Professor Ryan G. Duns SJ raadt filmproducenten zelfs aan om theologen in te huren, omdat die films nog enger kunnen maken en met veel minder bloed.
01/11/2024 - 16:16
Posterbeeld van 'Insidious: The Last Key', een filmserie die Duns bespreekt in zijn boek 'Theology of Horror'
Posterbeeld van 'Insidious: The Last Key', een filmserie die Duns bespreekt in zijn boek 'Theology of Horror' © Universal Pictures / Sony Pictures Releasing International

'Mijn ouders zijn heiligen,' lacht professor Ryan G. Duns SJ. Vanaf de kerstvakantie 2022 nam hij onderzoeksverlof om bij zijn ouders aan zijn nieuwe boek te kunnen werken: De theologie van horror: de verborgen diepte van populaire films, uitgegeven op 15 oktober 2024 bij Notre Dame Press

'Ik zat op de bank bij mijn ouders en keek horrorfilm na horrorfilm, tot het punt waarop mijn moeder riep: "Als ik nog meer van dat geschreeuw hoor… Het is Kerstmis en ik hoor alleen maar bloedstollend gehuil."'

Elk van de 15 horrorfilms die hij in het boek bespreekt, bevat 'een unieke gebeurtenis die een gelegenheid biedt om over theologische en metafysische fenomenen te praten'. Want volgens de universitair hoofddocent theologie aan de Marquette University in Milwaukee schuilt in al dat geschreeuw en gehuil, een schreeuw om het transcendente. 

Er is een diepe honger naar (transcendente) ervaringen en de over-the-topheid van het spookhuis. Ik denk dat we in een tijd leven waarin we worden geconfronteerd met een crisis van innerlijkheid.

Ryan G. Duns SJ

Universitair hoofddocent theologie aan de Marquette University in Milwaukee

'We leven in een tijdperk waarin het transcendente ondergronds is gedwongen,' stelt hij samen met schrijver Victoria Nelson, 'waar het een vervormde uitlaatklep heeft gevonden buiten de erkende grenzen van religieuze expressie'. In zijn boek onderzoekt hij horrorfilms als een van die 'ondergrondse plaatsen' waarheen we God, het transcendente en het innerlijke hebben verbannen. 

Horrorverhalen willen 'het publiek verontrusten en uitdagen om de aard van de werkelijkheid, onze plaats in de kosmos en de betekenis van het bestaan ​​te onderzoeken en te heroverwegen,' stelt Duns, net wat het Evangelie zelf ook probeert te doen. Het horrorgenre is voor hem daarom een onverwachte gelegenheid tot evangelisatie. 

Als levenslange fan van het genre, gelooft Duns zelfs dat filmmakers 'films veel enger' zouden kunnen maken als ze wat theologischer zouden werken en met veel minder bloed. 

Bespaar op het bloedbudget en huur een goede theoloog in die je wat advies kan geven over wat echt eng is.

Ryan G. Duns SJ

Universitair hoofddocent theologie aan de Marquette University in Milwaukee

Beluister professor Duns over zijn geliefde horrorgenre

Engels, zonder ondertitels.

Nieuws

Abdij Keizersberg

Het federaal parket ontving een aangifte van het parket in Leuven. De vier paters die in de abdij woonden, verhuizen naar andere benedictijnenabdijen.

Een poetshulp aan het werk.

Om armoede tegen te gaan, is werken niet voldoende. Het werk moet ook waardig zijn. Welzijnszorg voert campagne met 3 recepten voor waardig werk.

Lambert Vanherk voor de poort van de gevangenis van Hasselt.

Dat hij mens tussen de mensen was, toonde hij al als deken van Hasselt, maar het kwam tot volle bloei in zijn werk als aalmoezenier in de gevangenis.

Kardinaal Pizzaballa (van op de rug) bekijkt de vernieling in de straten van Gaza, vanuit een kapot geschoten gebouw.

Speciaal comité van VN presenteert rapport over genocide door Israël in Gaza. Paus Franciscus riep opnieuw dringend op om het geweld te stoppen.

Katholieke Kerk gedenkt overlevers van seksueel geweld met ingetogen gebedsdienst in de basiliek van Koekelberg.

Twee dagen lang verzamelden 300 gelovigen in Banneux voor de Werelddag van de Armen. Die dag is een initiatief van paus Franciscus.