
Waarom Tolkien van 25 maart de dag maakte waarop de ring werd vernietigd

De Amerikaanse literatuurprofessor Joseph Pearce licht een tipje van de sluier. Hij verwijst naar een brief waarin Tolkien schrijft dat 'In de ban van de ring' een door en door religieus werk is.
The Lord of the Rings is natuurlijk een fundamenteel religieus en katholiek werk; aanvankelijk onbewust, maar bewust in de revisie. Daarom heb ik bijna geen verwijzingen naar iets als ‘religie’, naar culten en praktijken, aan de imaginaire wereld toegevoegd, maar net geschrapt. Want het religieuze element doordringt het verhaal en de symboliek.
JRR Tolkien
Brief 142
Hoe kan een verhaal over hobbits, dwergen, elven en tovenaars iets van doen hebben met het leven, de dood en de verrijzenis van Christus? De sleutel van het mysterie ligt in de datum waarop de ring wordt vernietigd: 25 maart.
In de liturgische kalender die Tolkien als praktiserende katholiek goed kende, is dat het Hoogfeest van de Aankondiging des Heren. De katholieke Kerk viert dan de ontvangenis – de conceptie, zeg maar – van Jezus Christus. Het Evangelie vertelt daarover dat de engel Gabriël verschijnt aan de maagd Maria en aankondigt dat ze zwanger zal worden van de Zoon van God (Lucas 1,26-38). Het feest wordt daarom ook wel Maria Boodschap genoemd. Volgens de traditie is 25 maart eveneens de dag waarop Christus werd gekruisigd en stierf voor onze zonden (Goede Vrijdag).
De 'ene ring om allen te regeren' en 'in duisternis te binden' uit 'In de ban van de ring' staat symbool voor de originele zonde die ons in duisternis gevangen houdt. Wie zondigt en de ring aandoet die verdwijnt – letterlijk in het verhaal – uit de wereld van het goede en wordt zichtbaar en vatbaar voor de demonische Duistere Heer. Doen we dat met regelmaat, dan verschrompelt ons goede zelf en worden we miserabele wezens, zoals Gollem.
Staat het aandoen van de ring symbool voor de zonde, dan lijkt het dragen van de ring op het dragen van het kruis. Als ringdrager is Frodo Balings dus een Christusfiguur. Hij draagt de zonde naar de uiteindelijke vernietiging ervan. Daarom laat Tolkien Frodo op 25 december (Kerstmis, geboorte van Christus) Rivendel verlaten als start van zijn pelgrimstocht en op 25 maart de ring vernietigen op de Doemberg (Golgotha).
25 maart is daarom een mooie dag om 'In de ban van de ring' te lezen (of de films te herbekijken) en om de overwinning van het licht op de duisternis te vieren.
Bron: National Catholic Register (Engels)