De synodale weg - gebedsbladen
Hier vindt u een aanbod van gebedsbladen die horen bij de brochure De synodale weg. Leren en doen.
- Huis dat een levend lichaam wordt
- Geen dienst mijn collega pikt je op
- Licht uit spot aan om het kleine te zien
- Kom dat zien
- Geboortehuis
- Twee in één
- Voedsel voor onderweg
Werkwijzer voor de gebedsbladen
1. Gebedsbladen
Om synodaal op weg te gaan in de lokale gemeenschappen, reiken we een reeks voorbereidende gebedsbladen aan. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor een overleg in een pastoraal team, een werkgroep of op een denkdag van de parochie of de pastorale eenheid. Elk blad heeft een bepaalde invalshoek die als ondertitel vermeld is. De volgorde in de brochure is arbitrair en het is aan de gemeenschap om het thema te kiezen waarmee ze synodaal op weg wil gaan. De QR-code achteraan in deze brochure leidt naar een website waar deze gebedsbladen op A4-formaat gedownload kunnen worden. Op die manier kunnen ze gemakkelijk bezorgd worden aan de leden van de groep die hierover in gesprek wil gaan. Op deze website zullen ook nog bijkomende bladen met andere invalshoeken beschikbaar worden gesteld.
Het is de bedoeling dat de leden van de groep vooraf (of bij het begin van de bijeenkomst) tijd nemen om met de hulp van dit blad persoonlijk te bidden. Door eenzelfde Bijbeltekst en pistes voor het gebed te gebruiken, wordt het gemeenschappelijk luisteren naar de Geest versterkt. Op het blad staat ook een gebed dat aan het begin van de luisterronde kan gebeden worden.
De synodale weg start op elk blad met een gebed. Daarin drukt de bidder een verlangen uit dat rechtstreeks verband houdt met het thema. Zo openen zich hart en geest voor Gods aanwezigheid en zijn spreken.
Dan volgt een Bijbeltekst, genomen uit de Willibrordvertaling van 1995. Daaronder wordt in een beeld verwoord hoe de bidder zich kan inleven in de tekst.
Onder ‘Pistes voor het gebed’ worden enkele aandachtspunten en vragen opgesomd die kunnen helpen om de Bijbeltekst met het leven te verbinden. Het is niet de bedoeling dat de bidder al de vragen probeert op te lossen. Soms kan één gedachte volstaan om geraakt te worden. Maar deze pistes zijn een soort richtingaanwijzers om samen op weg te gaan. Ze verbinden de leden van de groep met elkaar. In de groep kan eventueel vooraf afgesproken worden om te focussen op bepaalde vragen.
2. Enkele tips voor de uitwisseling
Om de uitwisseling vlot te laten verlopen, wordt gevraagd om aan het einde van het persoonlijk gebed de eigen inbreng voor te bereiden. Iedere deelnemer kiest zelf wat hij of zij vanuit het gebed deelt met de anderen.
Omdat een klimaat van vertrouwen nodig is en omdat het gaat om een intensief luisteren naar elkaar, wordt het aantal personen per uitwisselingsgroep best beperkt tot 6 à 8. Meerdere groepjes kunnen gelijktijdig in gesprek gaan en nadien hun bevindingen samenleggen. Wat in de kleine groep gedeeld werd, vraagt echter om een zorgvuldige omgang en de nodige discretie in de grote groep.
Bij het begin wordt best afgesproken wie de tijdsbewaker is. Deze persoon zorgt ervoor dat ieder aan de beurt komt in elke ronde. Hij of zij nodigt ook uit om aan een volgende ronde te beginnen. De tijdsbe- waker is echter ook gewoon deelnemer aan het gesprek en rekent erop dat iedereen zich medeverantwoordelijk weet voor de tijd.
De uitwisseling in de kleine groepen telt drie of vier rondes en begint met het gemeenschappelijk gebed dat op het gebedsblad staat.
Eerste ronde: Iedere deelnemer krijgt de ruimte om te delen wat er in de persoonlijke stille tijd is opgekomen. Het gaat hier om een persoonlijke inbreng en niet zozeer om algemene ideeën of beschouwingen. De anderen luisteren in een geest van waardering en respect.
Tweede ronde: Na een korte stilte krijgt iedere deelnemer de mogelijkheid te vertellen wat hem of haar geraakt heeft in wat een ander gezegd heeft in de eerste ronde. Het is dus niet de bedoeling de eigen gedachte, ervaring of mening te herhalen of verder uit te spreken.
Derde ronde: Na een korte stilte om het beluisterde in het hart te overwegen, reageren de deelnemers vrijer op elkaar waarbij verbindingen gelegd worden of verder gereflecteerd wordt op wat geklonken heeft. Het komt erop aan te blijven luisteren naar de bewegingen van de Geest. Zo worden eigen gelijk en discussie vermeden. In deze ronde kan een gemeenschappelijk besluit zichtbaar worden of kunnen bepaalde krachtlijnen zich aftekenen.
Vierde ronde: Als afsluiting kan de kans gegeven worden om samen even stil te zijn, een gebed te verwoorden, een lied te zingen.
Als praktisch hulpmiddel om de uitwisseling in een klimaat van volgehouden luisteren te laten verlopen, kan een symbolisch voorwerp (een Bijbeltje, een pluim, een kruisje...) in het midden gelegd worden. Wie het voorwerp opneemt, krijgt het woord. Wanneer die persoon is uitgesproken, legt hij of zij het voorwerp terug. Dat lijkt misschien wat kunstmatig maar het belet dat mensen elkaar het woord afnemen en schept ook een korte stilte tussen twee sprekers waardoor beter kan doordringen wat gezegd werd.
3. En daarna
Wanneer de synodale weg gekozen wordt om tot gemeenschappelijke keuzes of besluiten te komen, is het belangrijk om die achteraf schriftelijk vast te leggen in een verslag of tekst. Ook als het proces na een eerste samenkomst niet kon afgerond worden, is een verslag belangrijk. Want dat vormt dan de basis voor de voorbereiding van de volgende etappe op de weg.